Mindfulness

Meditation2

Een mindfulness cursus kan je helpen bij; stressklachten, concentratieproblemen, oververmoeidheid, verslavingen, pijn, slapeloosheid en verstorende emoties als boosheid en angsten. We weten uit onderzoek naar meditatie dat de activiteit van de hersenen door meditatie veranderen, de hoeveelheid cortisol daalt en het melatonine-niveau stijgt. Door dit alles ontspan en slaap je beter. Vanuit een ontspannen houding is het makkelijker om gewoontepatronen te doorbreken dan vanuit stressvolle situaties. Je schiet dan vaak terug in de oude gewoontepatronen.

Tijdens de mindfulness cursus leer je zelfstandig mediteren en technieken om een open houding aan te nemen ten aanzien van gedachten, gevoelens en fysieke ervaringen. Daardoor krijg je inzicht in oorzaak en gevolg van je gedrag en dat van anderen. Door het oefenen en zo eigen maken van de technieken, groei je in het aangaan van moeilijke situaties en/of uitdagingen, vanuit een wijze ontspannen houding. Je vergroot je bewustzijn en daarmee je tijds- en geluk beleving.

Mindfulness is afkomstig uit het Boeddhisme. De Boeddha die rond 500 jaar voor Christus leefde heeft een 8-voudig pad naar verlichting beschreven met als doelstelling: hoe verklein je het lijden en vergroot het geluk bij jezelf en anderen. Stap 7 naar verlichting bestaat uit het ontwikkelen van het juiste concentratie vermogen in het moment.